Begrippenkader voor gedeelde taal
Weet jij wat precies bedoeld wordt met alle woorden in verband met afzondering en fixatie als deze? afzondering dwang doelgedrag crisis escalatie herstel Het is… Lees verder »Begrippenkader voor gedeelde taal
Weet jij wat precies bedoeld wordt met alle woorden in verband met afzondering en fixatie als deze? afzondering dwang doelgedrag crisis escalatie herstel Het is… Lees verder »Begrippenkader voor gedeelde taal
Alternatieven voor dwang en isolatie gaan uit van meer gelijkwaardigheid, nabijheid en menselijkheid in de hulpverlening. In dit artikel van Sociaal.net uit 2022 lees je… Lees verder »4 innoverende praktijken uit psychiatrische ziekenhuizen
Verdiep je kennis en vaardigheden om effectief om te gaan met stresserende momenten en agressie-incidenten. Als zorgverlener kom je soms in situaties terecht waar spanning,… Lees verder »E-learning: Spanning, escalatie en agressief gedrag de-escaleren.
Het crisisontwikkelingsmodel van Icoba wordt gebruikt om spanningen bij zorggebruikers vroeg te signaleren en daarop gepast te reageren. Het model beschrijft het verloop van een… Lees verder »Crisisontwikkelingsmodel
SIT is een dienstverlening met tijdelijke ondersteuning van personen met een verstandelijke, complexe beperking en hun hulpverleners in vastgelopen situaties. SIT is een initiatief… Lees verder »Support & InterventieTeam SIT PmH
Het boek ‘De-escalatie en dwangreductie’ van Schaftenaar en Ruiter biedt een genuanceerde en praktijkgerichte benadering voor het verminderen van dwangtoepassingen in de zorg. Door een… Lees verder »Boek: De-escalatie en dwangreductie
Safewards is een op groot internationaal onderzoek gebaseerd model om conflicten en dwang op psychiatrische afdelingen te verminderen. De constatering dat het per afdeling nogal… Lees verder »Safewards
Naastbetrokkenen kunnen veel betekenen in de zorg voor cliënten. Allereerst kennen zij de cliënt goed waardoor ze een belangrijke bron van informatie zijn voor professionals.… Lees verder »Familiereflex
‘De eerste vijf minuten, het halve werk’, is een bekende best practice, ontwikkeld door GGZ InGeest en in 2009 beschreven. In het eerste contact waarin… Lees verder »De eerste vijf minuten: goede praktijk met handige checklists
De aankomst van een nieuwe cliënt, bewoner, jongere,… is altijd een spannend moment. Als je dit moment goed aanpakt, zet dat de toon voor het… Lees verder »Poster: de eerste vijf minuten