Ga naar de inhoud

De eerste vijf minuten: goede praktijk met handige checklists

‘De eerste vijf minuten, het halve werk’, is een bekende best practice, ontwikkeld door GGZ InGeest en in 2009 beschreven. In het eerste contact waarin de cliënt de professional ontmoet, wordt onbewust veel uit het non-verbaal gedrag gehaald. Deze eerste interactiemomenten blijken zeer belangrijk voor het verdere verloop. De eerste fijf minuten zijn er niet slechts eenmaal: elk betekenisvol contact begint met de eerste vijf minuten, waarin de hulpverlener zich actief moet aansluiten bij de beleving van de cliënt om misverstanden en escalatie te voorkomen. In dit document vind je vijf verschillende acties: de voorbereiding voor de opname, de ontvangst van de cliënt, de introductie van de cliënt op de afdeling en de regelzaken. Elke best practice eindigt met een handige checklist.

Best practices in dit rapport:

  • Eerste vijf minuten bij opname
  • Eerste vijf minuten bij binnenkomen van je dienst
  • Eerste vijf minuten beginnend bij de crisisdiensten
  • Medicatie in crisis
  • Persoonlijk begeleiderschap
  • Familie
  • Comfortroom
  • Verpleegkundigen meer op de groep, minder in het verpleegkantoor
Bestandstype: pdf
Categorieën: Goede praktijk, Methodiek
Tags: Beleid, Checklist, Preventie